Bij Acal mág je doorgroeien

In januari 2021 is Naima Geerings via Ixxenz bij Acal BFi in Eindhoven als Inside Sales Engineer gestart. Toen zij destijds begon had ze al voor ogen dat ze binnen een paar jaar een volgende stap wilde maken. Die kans is nu gekomen. Ze krijgt binnen Acal de kans om de overstap naar Marketing te maken. Dit betekent dat Ixxenz opnieuw op zoek mag naar een Inside Sales Engineer. Wij gingen met Naima in gesprek over haar functie, hoe haar dag eruit ziet en wat er zo leuk is aan werken bij Acal BFi.

Naima werkt samen in een team met Rob (Sales Manager) en Steve (Accountmanager). Samen zijn ze verantwoordelijk voor de productgroep sensoren. Naima: “Maar het kan ook voorkomen dat je betrokken wordt bij een project of key-account van een andere manager op een andere productgroep. Het is niet helemaal afgekaderd, dat maakt het juist heel leuk. Er wordt gekeken wie er nog ruimte heeft om projecten op te pakken, zo helpen we elkaar. “

De cultuur bij Acal is heel open. Kreten als: ‘recht voor z’n raap’, ‘Brabantse gezelligheid’ en ‘er worden geen doekjes omgewonden’, zijn van toepassing. Iedereen is behulpzaam, makkelijk te benaderen en welwillend. Er is heel veel ruimte om gewoon te zijn, als mens en als collega en er wordt heel respectvol met elkaar omgegaan.

Hoe ziet je dag als Inside Sales Engineer eruit?
Uiteraard wordt de dag gestart met koffie :-). Dan scroll je door je mail; wat is belangrijk en zitten er spoedjes tussen die je direct op moet pakken? Je voert overleg met Rob en je maakt een to-do list voor jezelf, wat je die dag gaat doen. Veelal het onderhouden van contacten, bijvoorbeeld met leveranciers in verband met leveringen die nog gedaan moeten worden. En met de inkooporganisatie in Engeland om bestellingen uit te zetten. Tussendoor ontvang je orders die je doorzet naar de customer service en beantwoord je telefoontjes van klanten die een offerte willen ontvangen. Soms verwerk je de offerte direct wanneer je de klant aan de lijn hebt. Een andere keer moet je nog e.e.a. uitzoeken en stuur je de offerte na. Daarnaast heb je regelmatig meetings met leveranciers over nieuwe producten die geïntroduceerd worden.

De nadruk ligt vooral op het zorgen dat je een goed overzicht hebt van wat er moet gebeuren, van a tot z, met betrekking tot leveringen en orders van klanten. Maandelijks bespreek je met je team de forecast van jullie accounts en projecten: Lopen er orders? Hoe lopen deze orders? Zijn er bijzonderheden? En wat zijn de verwachtingen voor de komende 3 maanden? Hieruit worden acties gegeneerd die je dan weer op kunt pakken.

Wat maakt deze rol zo leuk?
Naima: “Het allerleukste aan deze rol is dat je heel veel afwisseling hebt. Je hebt niet alleen met klanten te maken, maar ook met leveranciers, de eigen inkooporganisatie en met customer service. Je behartigt eigenlijk de belangen van zowel intern als extern en als Inside Sales maak je daar een juiste afweging in: wat is het belang van de klant, wat is het belang van Acal en hoe kunnen we het voor iedereen prettig maken. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen tevreden is.

Een voorbeeld van een geslaagd project waar ik heel trots op ben zijn 2 nieuwe klanten die we recent hebben weten te binden. Deze klanten hebben zelf contact opgenomen met Acal. Ik ben daar vervolgens ingedoken en gekeken hoe we de klant het beste kunnen helpen. En ook gezorgd dat wij tegen gunstige voorwaarden kunnen leveren, waardoor de klant geen nee meer kon zeggen. De meeste klanten die bij ons komen zijn trouwens klanten voor de lange termijn. Je kunt echt iets opbouwen en een langdurige relatie met hen onderhouden, dat maakt het voor mij extra leuk.”

Ik ben wel commercieel, maar mis technische kennis, kan dit?
Geen probleem bij Acal! Je krijgt namelijk uitstekende begeleiding. De eerste 2 weken word je begeleid door je Sales Manager. Hij geeft je producttrainingen maar maakt ook afspraken voor je met leveranciers en andere collega’s om de producten te leren kennen. Er ligt een goed inwerkplan, waarin je afwisselend informatie krijgt over het systeem, over je takenpakket en ook bij wie je waarvoor moet zijn. Je krijgt ook korte trainingen over onderwerpen als:  ‘Hoe werkt de inkooporganisatie’ en ‘Waar moet je opletten als je orders plaatst of verwerkt’.

Wees niet bevreesd dat je de eerst weken 8 uur lang bezig met trainingen, er is ook ruimte om even op adem te komen. Die tijd kun je benutten om zelfstudie te doen of om alles nog een keertje de revue te laten passeren. Wanneer je vervolgens zelfstandig aan de gang gaat is er iemand die jou altijd kan helpen én je kunt daarnaast iedereen om hulp vragen. De productgroepen en de werkwijze heb je namelijk niet binnen 2 weken geleerd, ook niet binnen een maand. Doorgaans heb je wel driekwart jaar nodig om alles een keer gezien te hebben en dan nog kom je wel eens nieuwe situaties tegen.

Waarom wil je bij Acal BFi werken?
Bij Acal wordt goed naar de mensen gekeken; waar zit de potentie en hoe kun je jezelf ontwikkelen. Vooral als je zelf wil! Dit kan op persoonlijk vlak, maar ook als je de ambitie hebt om te groeien dan is daar zeker ruimte voor binnen Acal. Beloftes worden nagekomen en dingen worden niet op z’n beloop gelaten. Als jij aangeeft een opleiding te willen volgen en kunt onderbouwen waarom je dat wilt, wordt daar niet aan getwijfeld. Je krijgt volledig de vrijheid om dit dan te regelen.

Naima vertelt verder: “Wat ik verder bijzonder vind, zeker in deze tijd, is dat de mensen die bij Acal beginnen daar ook langere tijd blijven werken. Als je een goede fit bent, en je zit op je plek, dan is dit een plek waar je zeker nog lang niet klaar bent. Waar je veel te leren hebt en heel veel mogelijkheden hebt. Voor wie daar naar op zoek is, is dat een hele mooie kans!”

Wil jij ook zo’n leuke baan als Naima? Neem dan contact op met Elke, zij gaat graag met je in gesprek! Bel 06-21696813 of mail elke@ixxenz.nl.

Leuk artikel? Lees ook het verhaal van Joost of Bram.